JSM (Junior SM) tävling 23-25 juli 2010

Hej på er! I dag kommer det inte handla om oss. Matte kommer
berätta lite om Junior-jakt SM som har skett igår ute i Satserup
arrangerat av deras bågskytteklubb så vi överlämna ordet till matte.
Vi ses istället nästa vecka.

Igår började tävling för juniorer i bågskytte för alla ungdomar i Sverige.
Detta kommer även att vara idag och i morgon. I går handlade det om jakt
i Satserup och idag kommer det vara fält i Lund och sista dagen är i Malmö
där det blir tavelskytte.

Varför jag vill ta upp om bågskytte är att för att jag och min man har
tävlat själv men nu är det uppehåll. Och har varit så för mig i två år
med tanke på min värk (fibromyalgi). Men visst kliar det i fingrarna
på mig men behöver då annat för att kunna hålla strängen utan att
känna att  man tappar strängen helt utan varning. Inte bra. Min man
sköt i så kallad fristilsklass och jag sköt med compound. 
Varför jag tar upp om bågskytte är för att jag tycker det är intressant
sport och det kan bedrivas i alla ålder. Damer, herrar, ungdomar, barn
(min ålder 10 år) pensionärer samt handikappade kan prova på. Ett
lämpligt idrott som hela familjen kan utöva.

Men nu återgår vi till gårdagens tävling. Anmälda ungdomar var totalt
79 st. Får se om jag kommer ihåg var de kom ifrån; Danderyd, Grästorp,
Hallsberg, Helsingborg, Trelleborg, Motala, Snapphane, Örebro, Skurup,
Ronneby, Eskilstuna, Malmö mf l..... omöjligt och komma ihåg alla klubbar
men där var deltagare ifrån hela landet. 

Innan jag går vidare vill jag påtala om att jag inte kommer skriva deras
namn här på vår bloggsida då vi har valt att inte göra det på vår sida.
För egentligen handlar det mest om våra hundar men jag ville ändå
sprida ut lite om idrotten bågskytte.

Det finns i olika klasser; compound, långbåge, klassisk óch fristil.






Detta är en så kallad compoundbåge, en av dem modernaste bågtyperna.
Lite bakom kan ni se en båge som används i fristilsklassen.



Den här mannen har skjutit i hela 52 år och det första bågen han
sköt med var en stålbåge med stållina. Och stålinan var inte roligt
att ha om man slog sig rejält på armen. Det blev som om ni hyvlade
en ost. Så ni kan tänka er hur det känns. Tack och lov har det ändrats
med åren. Man har skydd för ena armen där man håller bågen så att
man inte får ont om strängen skulle skrapa i armen.




Här är just en stålbåge med stålina. Vad jag fått veta är att detta kom
ut slutet av 40 talet. Fick besked att gå in på Svenska Bågskytteförbundets
hemsida under akademin om när bågen kom ut men tyvärr kunde jag inte
hitta sidan.



Den här boken förde man in sina resultat och detta var från 50 talet.



Fler saker.



Som ni ser så började samlas mer och mer ungdomar. Vädret ser mulet
ut men under dagen så sprack det upp mer och mer. Solen tittade fram
och varmt blev det.



Lite mörk bild men här ser ni när de skjuter mot tavlan.




En som har skjutit och den andre tjejen är på väg att spänna upp
bågen för att göra redo för skjutningen.



Här gäller det att se vilken avståd det är. När det gäller jakt så måste
man bedömma avstånd och det är minsann och dar inte det lättaste.

Måltavlorna som är djurfigurer kan vara på olika avstånd beroende på
vilken sorts figur det är. Kan vara allt från 5-60 meter beroende på figur
och vilken klass man skjuter på, samt har var figur ett maxavstånd men
kan stå på alla avstånd från max ner till 5 meter, så det gäller att vara bra på
avståndsbedömning.



Här studeras det noga var pilen kom. De som skjuter vet vilken pil som
är deras. Det finns olika färger på fjädrarna på pilen eller så skriver de sitt
namn om det blir så att någon annan har samma färg på fjädrarna.



Här kan ni se var pilarna satt. Kommer man innaför "hjärt"ringen får man
20 poäng vid första pilen. Som ni ser är där två ringar, den innersta är för
compoundskyttar då det är en båge som är betydligt säkrare att sikta med. 



Dessa tjejer var nöjd efter en pil och släppte då fram nästa par som
skulle skjuta.



Min man och min svärfar diskuterade lite om tävlingen. Min var domare
hela dagen plus 2 till samt en huvuddomare, tror jag. Min svärfar hade
lagt banan tillsammans med en annan från klubben.




Vid pausen stod alla för att köpa antingen hamburgare, korv eller ngt annat
gott. Vad jag fick veta så var det hamburgarna som gick åt mest.



Allt eftersom det droppade in så var det fler fler som åt och tog det
lugnt innan nästa pass.



Kunde inte låta bli att ta kort på dessa bedårande sötingar.



Även inom bågskytte uppstår "Love in the air"



Här sättes det upp resultat från förmiddagens skjutrunda och sedan efter-
middagens resultat. Detta slås ihop och det högsta poäng man kan 
få är 600 p. Det gjordes av en kille inom klass 10 compound.
 


Det kom även dopingkontrollanter. Man vet aldrig när de kommer.
Tror att de kommer ta 2 tjejer och 2 killar för att ta stickkontroll.

    

Dessa är de priser som utdelades. Observera att det var fler än dessa
medaljer.



Här var en del av de som fick priser. Många fick priser igår. Alla var
riktigt duktiga.

Ja, gårdagen var en strålande fin dag och alla var nöjda. I dag
bär det av till Lund för dessa ungdomar och de ska tävla i fält. Vi håller
tummarna att vädret är lika bra där och att det även blir fina resultat,
vilket jag tror att det blir.

För er som blev lite intresserad kan ni alltid gå in på Svenska Bågskytte-
förbundet och välja distrikt för att se om det finns ngn klubb nära er.

Ha en underbar dag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0